7 februari, 2023
Salus mea är inte bara en fantastisk och unik mjukvara, det är även ett fantastiskt och unikt team!
Nu vill vi presentera Niclas Andersson!
Niclas är sedan 2010 bofast i Göteborg med adressen Slätten i stadsdelen Lunden, vilket passar bra för en skaraborgare i exil!
Med tre vuxna barn och tre barnbarn boende utmed västkusten, finns det gott om tid över till att njuta av Göteborgs utbud av musik och kultur. Pustervik vid Järntorget är en av oaserna för att njuta av konserter och under våren drar planeringen av Stay Out West igång, där Niclas ansvarar för en av konsertlokalerna.
I väntan på våren och att äntligen få ta ut motorcykeln, spelar han gitarr och sjunger och då gärna med sin yngsta dotter som bor i trappuppgången bredvid.
Efter många år på Volvo Cars som projektledare och inköpare i Skövde, upptäckte han den offentliga affären på Västra Götalandsregionen. Mer eller mindre av en slump!
-Jag fick ett tips av en tidigare kollega om en roll som inköpare där och jag hade ärligt talat inte reflekterat över att den rollen fanns där… men givetvis är det så! Jag blev helt betagen av att upphandla relevanta och viktiga produkter till sjukvården, så jag har blivit kvar i den offentliga upphandlingen mer eller mindre sedan dess.
Efter åtta år på konsultbolaget Adda AffärsConcept AB öppnade sig möjligheten att dra nytta av all erfarenhet på beställarsidan, då en tidigare kollega och numera affärsutvecklare hörde av sig.
-Han berättade om Salus mea och jag blev omedelbart intresserad av målsättningen med företaget och fascinerad av det arbete Emanuel gjort med mjukvaran. Han sökte nu en person med stor förståelse för den offentliga affären och med ett intresse för marknad och försäljning. För egen del kände jag att tjänsten på Adda AffärsConcept var det roligaste och mest utmanande man kan ha inom offentlig upphandling på beställarsidan, så nästa utmaning såg jag inom ett annat område. När jag senare träffade Emanuel, blev jag övertygad om att jag ville bidra till Salus mea’s etablering inom svensk vård.
Vad gjorde att du hoppade på just Salus mea?
-Avgörande var Emanuels passion och person, samt ett banbrytande tänk för trygghetsskapande teknik!
Att få chansen att vara med i ett just nu litet med redan fantastiskt team och bygga Salus mea tillsammans, och där vi nu hjälps åt med de utmaningar vi har är otroligt roligt!
Vad är din roll på Salus mea?
-Jag är ansvarig för vår marknadsföring, våra mässor och sociala kanaler. Sedan är det att tillsammans med Linda operativt bearbeta och möta beställare och beslutsfattare inom offentlig sektor för att presentera och demonstrera våra tjänster. jag besvarar annonserade RFI’er från kommunerna för att påverka och visa hur vår lösning kan lösa deras utmaningar på ett nytt sätt. Sedan är det även att förbereda företaget för den offentliga affären, vilket innebär att samverkan med våra partners Bid Managers och arbeta för att kunna möta de kvalificeringskrav som ställs i upphandling.
Vad är de största utmaningarna och möjligheterna med den offentliga affären?
-Jag tillhör de lyckligt lottade som gillar offentlig upphandling, men förstår också utmaningarna som beställarna har. Om man sällan gör upphandlingar eller avrop på avtal, kan det vara lite uppförsbacke att ta sig an det. Beställarens upphandlingsfunktion ska också vara tillgänglig och engagerad, samt ha tid att sätta sig in i behoven. Här vill jag bidra till våra kunder med att från början se hur de kan anskaffa, genom att kartlägga tillgängliga avtal samt ge råd i hur de kan göra detta både lätt och rätt.
För Salus mea är det offentliga affären viktig, och vi vill vara så tillgängliga som möjligt. Därför kommer vi under våren registera våra tjänster på Ineras Hjälpmedelstjänst, samt genom samverkan finnas tillgängliga via Adda Inköpscentrals och Kammarkollegiets avtal för programvaror.